CinéStiel

CinéStiel is een filmclub, die vier keer per jaar een voorstelling verzorgd in het Dorpshuis van Stitswerd op de Stiel. In ongedwongen sfeer met knabbelnootjes in de pauze.

De filmkeuze wordt gemaakt op historische, artistieke en/of emotionele keuze en is dus persoonlijk. Iedere film wordt voorafgegaan door een korte inleiding.

Heb je een film waarvan je vindt dat iedereen die gezien moet hebben, dan nodig ik je uit die film onder de vlag van CinéStiel te vertonen. Voorwaarde is wel dat je zelf een ‘praatje’ over de film houdt.

CinéStiel viert feest

10 jaar geleden kreeg ik het idee om eens een film te gaan draaien in het Dorpshuis. We hadden net een apparaat gekregen waarop dat mogelijk is. Nu kwam ik, ver voordat ik in Stitswerd woonde, uit de toenmalige gemeente De Marne. Daar hadden we een filmclub, waar ik me, samen met anderen, mee bezighield. Sienemarne genaamd. Bestaat nog steeds. Zou hier ook zoiets mogelijk zijn?

Ik besloot een film te gaan draaien, waaraan ik een bijzondere herinnering had.

Die eerste film was en is een van mijn grote favorieten. Ik wist zeven dorpsbewoners te mobiliseren, waaronder ikzelf. De aanwezigen leek het een goed plan vaker films te vertonen. Het knusse-en-onder-ons-gevoel deed de rest. En zo ontstond CinéStiel.

Bovenstaande klopt niet helemaal, want 10 jaar geleden is inmiddels 11 jaar geleden. Vorig jaar lag, zoals bekend, alles stil. Het 10-jarig feest bleef op de plank liggen.

Tot nu!    27 november gaan we het vieren met een mini-filmfestival.

’s middags om 16.00 uur:

Een reprise van de eerste film. Met de toepasselijke titel Jour de Fête. Er waren toentertijd maar zeven mensen, dus zijn er nog een heleboel die de film niet gezien hebben. Een tweede keer is trouwens geen straf. Ik denk dat ik hem al zo’n 30 keer gezien heb en ik blijf hem leuk vinden. Franser dan Frans in een klein dorpje.

Jour de Fête, Jaques Tati, 1949

Tati’s passie voor het conflict tussen moderniteit en traditie krijgt in Jour de Fête vorm in het dagelijks werk van de stuntelende postbode François (Tati). Tijdens de feestelijkheden van 14 juli ziet François een film over de Amerikaanse posterijen die snel en efficiënt miljoenen brieven verwerken. François kan niet eens de posttas op zijn rug vinden, tot vermaak van de dorpelingen. Met hulp van de kermislieden probeert hij zijn ingesleten gewoonten te stroomlijnen. Feestelijke, vertederend warme komedie. (www.vpro.nl/cinema)

we gaan eten om 18.00 uur:

Birgit maakt een lekkere vegetarische en niet-vegetarische maaltijd.

daarna om 20.00 uur:

De tweede film is een Nederlandse film, die wij destijds ook in Sienemarne gedraaid hebben. Van iemand, die mede geïnspireerd is door Tati. Nederlandser dan Nederlands, met een jaren 50 truttigheid.

Abel, Alex van Warmerdam, 1986

Oudere jongere Abel (regisseur Van Warmerdam zelf) woont nog thuis. Hij is met geen stok het huis uit te krijgen, tot leedwezen van zijn vader. Die organiseert zelfs een romantisch afspraakje voor hem, zonder resultaat. Abel knipt liever vliegende vliegen doormidden. Maar dan ontmoet hij het meisje van de peepshow waar zijn vader stiekem verliefd op is. Leuk, absurdistisch debuut van de regisseur die voordien zijn sporen verdiende bij de avantgardistische theatergezelschappen Orkater en De Mexicaanse hond. Hij gaf met Abel zijn visitekaartje af: zijn films bieden een eigenzinnige, ironische blik op de Nederlandse samenleving. Prima acteerwerk. Twee Gouden Kalveren. (www.vpro.nl/cinema)

dus:

Zaterdag 27 november vanaf 16.00 uur

2 films met eten tussenin

Dorpshuis Stitswerd

Prijs: € 10 voor beide films en het eten, (inclusief 2 consumpties)

In verband met het eten (vegetarisch of niet) moet iedereen zich van tevoren aanmelden.

Iedereen is welkom onder de dan geldende Coronaregels.

inlichtingen:

dedaeric@hotmail.com

tel: 0595 551766

Een overzicht van de gedraaide films

Vanaf 2010

  • Jour de Fêtes, Jacques Tati, 1949
  • Les Vacances de Monsieur Hulot, Jacques Tati, 1953
  • Mon Oncle, Jacques Tati, 1958
  • Playtime, Jacques Tati, 1967
  • Modern Times, Charles Chaplin, 1936
  • The Great Dictator, Charles Chaplin, 1940
  • Kaos, Vittorio e Paolo Taviani, 1984
  • All Quiet On The Western Front, Lewis Milestone, 1930
  • What’s Eating Gilbert Grape, Lasse Hallström, 1993
  • Brutti, sporchi e cattivi, Ettore Scola, 1976
  • Una giornata particulare, Ettore Scola, 1977
  • Le Bal, Ettore Scola, 1983
  • North by Northwest, Alfred Hitchcock, 1959
  • La Double Vie de Véronique, Krzysztof Kieślowski, 1991
  • The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover, Peter Greeneway, 1989
  • Ju Dou, Zhang Yimou, 1990
  • Dr. No, Terence Young, 1962
  • Across the Universe, Julie Taymor, 2007
  • Fitzcarraldo, Werner Herzog, 1982
  • Babette’s Feast, Gabriel Axel, 1987
  • Of Mice and Men, Gary Sinise, 1992
  • Hair, Milos Forman, 1979
  • Publieke Werken, Joram Lürsen, 2015
  • The Straight Story, David Lynch, 1999
  • Whale Rider, Niki Caro, 2002
  • The Dressmaker, Jocelyn Moorhouse, 2015
  • Who’s afraid for Virginia Woolf, Mike Nichols, 1966
  • Barry Lyndon, Stanley Kubrick, 1975
  • Murder She Said, George Pollock, 1961
  • To Kill a Mockingbird, Robert Mulligan, 1962
  • Le Fabuleux Déstin d’Amélie Poulin, Jean-Pierre Jeunet, 2001
  • Good Bye Lenin!, Wolfgang Becker, 2003
  • Frida, Julie Taymor, 2002